[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Chodci a prodej na chodnících v době koronavirové krize – podmínky provozu



Vážení na Phainfu,
v současné době řeší města a městské části jak pomoci prodejcům a nakupujícím.
Jistě nejenom v Praze, ale i v jiných městech u nás, je v době
koronavirové krize snaha umožnit živnostníkům a obchodníkům zdarma
využít k prodeji chodník před jejich provozovnou pokud ponechají
průchod široký 1,5 m, viz: média
https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/jedno-velke-trziste-praha-zvazuje-presunout-prodej-na-chodniky-40319726
Bude tak hned vidět, že obchod opět funguje, a omezí to případné
obavy lidí ze vstupu do obchodů, ale i tak je nutné vzhledem k
bezpečnosti chodců dodržet určitá pravidla. 
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR)
upozornila, že je třeba, aby deklarovaná pravidla brala v úvahu
nutnost zajistit bezbariérové užívání komunikací pro osoby nevidomé a
slabozraké, tak jak je dáno v legislativě.
Na stavební zákon a jeho prováděcí vyhlášku, v žádném případě není a
nikdo ani nevydal výjimku.
Vyhláška 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích
zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, v § 4, odst. (5) praví:
„Umístění a zabezpečení městského mobiliáře, staveb pro reklamu,
informačních a reklamních zařízení, předzahrádek restaurací,
prodejních stánků, venkovních pultů a obdobných konstrukcí musí
respektovat přirozený pohyb chodců a nesmí zasahovat do průchozího
prostoru.”
Jak má být tato úprava zabezpečena technicky uvádí bod 1.2.10.
přílohy č.1 citované vyhlášky: „Vnitřní i vnější pochozí plochy musí
být řešeny tak, aby byla důsledně dodržena vodicí linie pro osoby se
zrakovým postižením. Do průchozího prostoru podél vodicí linie se
neumisťují žádné překážky. Předměty, stavby pro reklamu a informační
nebo reklamní zařízení, letní zahrádky a jiné konstrukce na ostatních
místech pochozích ploch musí mít ve výši 100 až 250 mm nad pochozí
plochou pevnou zarážku pro bílou hůl jako je spodní tyč zábradlí nebo
podstavec a ve výši 1100 mm pevnou ochranu jako je tyč zábradlí nebo
horní díl oplocení, sledující půdorysný průmět překážky, popřípadě lze
odsunout zarážku za obrys překážky nejvýše o 200 mm. Takto musí být
zabezpečeny také předměty a konstrukce s bočními stěnami nesahajícími
až k zemi nebo podlaze a výkopy a staveniště.”
Bod 1.2.1. přílohy 2 pak ještě upřesňuje: „Překážky na komunikacích
pro chodce, zejména telefonní automaty, lavičky, pultový prodej,
výkladce, stavby pro reklamu a informační nebo reklamní zařízení a
stromy musí být osazeny tak, aby byl zachován průchozí prostor podél
vodicí linie šířky nejméně 1500 mm.”
V případě, že by úpravy prodejců byly provedeny adekvátním způsobem,
ideálně odsazeny od fasád objektů, a tím by i zůstal přirozený
průchozí koridor, neměly by se vyskytovat problémy.
Magistrát Hlavního města Prahy pro tyto situace připravuje informační
materiál pro prodejce pod názvem Pomocník pro pražské prodejce: Zábor
pro venkovní prodejní místa po dobu koronavirové krize, ve kterém bude
odkaz a možnost konzultace na SONS ČR, Metodické centrum odstraňování
bariér: www.sons.cz/bariery, na ČKAIT – Českou komoru autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě: ­ ČKAIT 
https://www.ckait.cz/content/poradenstvi-pro-bezbarierove-uzivani,
popřípadě příslušný stavební úřad.


Zprávu podává
František Brašna

- - -
Ing. František Brašna 
Metodické centrum odstraňování bariér 
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, zapsaný  spolek. (SONS ČR) 
Krakovská 1695/21, 110 00 Praha 1 
tel.: 221 462 443, email: brasna@sons.cz, www: www.sons.cz/bariery