Re: [VeVe] DOTAZ: Počet členů v jednotlivých odbočkách?

Vážený pane Loudo, jste první, kdo se po dlouhé době ozval na konferenci VEVE a mě to těší. Váš dotaz je ocitován v plném rozsahu i s dalšími archivními dopisy pod tímto dokumentem. Ptáte se na počet členů SONS a nečiníte tak ze zlé vůle, ale z prosté zvědavosti zvídavého, technicky založeného člověka.

1)    Jak už jsem Vám před třemi lety napsal – mě stávající počet členů věru nijak zvlášť netrápí: je nás nějakých osm a půl až devět tisíc a přesná evidence kolísá podle počtu odcházejících a přicházejících členů.

2)    Spíše mě trápí pochybné statistické žonglování s čísly, jak je předvádí Evropské fórum zdravotně postižených a aktivisté Evropské unie nevidomých (trochu jsem o tom psal ve svém článku pro Zoru „Bliká to, aby to bylo hezký aneb Rande naslepo v Evropském parlamentu“ v roce 2014): „Evropská unie nevidomých nápadně zdůrazňovala na plakátech i ve veřejném projevu svého prezidenta při koktejlu, že nás, nevidomých voličů je v Evropě 30 milionů. Kdyby tomu tak opravdu bylo, byl by víceméně každý patnáctý Čech nevidomý, což je až nestydatý nesmysl. Na včasné oficiální upozornění české delegace nebyl brán zřetel s až zábavnou argumentací, že si poslanci stejně statistiky nepočítají a nijak neověřují. Považuji to za krajně hloupé a kontraproduktivní: poslanec, který nám chce fandit, si statistiku ověří, aby sám nevypadal směšně; a my děláme Rande na slepo přece hlavně pro ty, které chceme na svou stranu přetáhnut. A pokud argumentujeme třiceti miliony voličů, asi se nám podaří přesvědčit jen poslance s pětkou z matematiky už od čtvrté obecné. Šéfové týmu přidali v kuloárech ještě nejapnější argument, že totiž těmi třiceti miliony nevidomých myslí celou Evropu; pak ale nevím, jak se v Rusku volí do Evropského parlamentu.“.

3)    Naštěstí ne všichni podceňují naše počtářské výkony, takže např. Tyfloservis uvádí, že osob s těžkým zrakovým postižením je u nás přibližně sto tisíc a Nečasova vláda uváděla 87 000.

4)    V Německu jsou oficiální statistiky ještě střízlivější: na přibližně 80 milionů obyvatel připadá 500 000 zrakově postižených, z toho 150 000 nevidomých. Když to přepočteme na Česko, vyjde nám 62500 těžce zrakově postižených a 18750 úplně nevidomých.

5)    A nyní k nevidomým, kteří se sdružují podobně jako SONS. K tomu mohu sloužit jen jedním, zato krajně názorným statistickým údajem: Spojené státy americké mají přibl. 320 milionů obyvatel. Největší spolek nevidomých, Národní federace, má 50 000 členů. U nás by měla při deseti milionech obyvatel 1562,5 členů – tedy asi tolik jako Česká unie nevidomých a slabozrakých někdy v polovině roku 1990.

6)    Z tohoto vpravdě ne příliš odborného výkladu může vyplynout spousta závěrů. Pro mne je nejdůležitější zjištění, že spolkaříme docela aktivně. Podle amerického mustru by nás mohlo být ve spolku daleko míň.

Jak vidíte, se statistikou se dají dělat roztodivná kouzla.

Zdraví R. V.