[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Přestavba Praha - Hlavní nádraží



Železniční stanice Praha - Hlavní nádraží prochází v současné době
zásadní přestavbou. Podmínky pro jeho samostatné využívání nevidomými
a slabozrakými cestujícími se, v souvislosti s platnými stavebními
předpisy, po dokončení stavby výrazně zlepší. Jedná se především o
podmínky orientační. Setkáme se zde se správně umístěnými dálkově
ovládanými akustickými orientačními majáky. Na nástupištích najdeme
hmatové prvky ve formě vodicí linie sloučené s funkcí varovného pásu
podél hrany nástupiště po obou jeho stranách, varovnými pásy na jeho
koncích a signálními pásy upozorňujícími na schodiště a výtahy. Tyto
hmatové prvky, včetně nástupnic prvních a posledních schodů každého
schodišťového ramene z podchodů a v halách budou kontrastně
zvýrazněny.

Měla by se zlepšit i situace v dostupnosti informací potřebných při
cestování. Vybrané informační stojany v halách a na nástupištích by
měly své informace poskytovat i cestujícím s velmi špatným zrakem,
tedy slabozrakým, ale i zcela nevidomým. Podmiňovací způsob používáme
proto, že zatím tomu tak zcela není ani na částečně již zprovozněných
nástupištích číslo 3 a 4, neboť projektanti na naše problémy
pozapomněli a v současné době se teprve doplňková opatření pro
nevidomé a slabozraké na informačních stojanech dodatečně provádějí a
vylaďují. Informace o způsobu provozu těchto zařízení jsou tedy zatím
předčasná. Jakmile však bude systém ovládání stojanů doladěn,
přivítáme ve zkušebním provozu připomínky všech, kteří si to po naší
výzvě přijdou vyzkoušet.

Současné podmínky pro samostatný pohyb poslepu na Hlavním nádraží v
Praze jsou však vzhledem k stavební činnosti velice komplikované a
neustále se mění.


Viktor Dudr
Metodické centrum odstraňování bariér SONS