[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Změny v asistenci pro zrakově postižené při cestách vlakem



vážení čtenáři konference Vis-Imp,
ti z vás, kdo alespoň občas cestujete vlakem jste jistě zaznamenali,
že od 15. prosince 2019 nastala na českých kolejích velká změna
spočívající v převzetí vlakových spojů na mnoha tratích soukromými
dopravci. To s sebou přináší i důležité změny pro cestování zrakově
postižených. Následující text je pro lepší archivaci přiložen i jako
příloha.

Objednávání asistence při cestách vlakem

První podstatnou změnou je způsob objednávání asistence. Již dříve
jsme si jako zrakově postižení mohli předem objednat asistenci, která
nám na nádražích zajistila doprovod k vlaku, od vlaku a při
přestupech. Asistence se objednávala u Českých drah na zákaznické
lince 221 111 122 nebo na webové stránce
cd.cz/objednavka-cesty-vozickaru, kde je třeba zaškrtnout, že
objednáváme pouze asistenci pro osoby se sníženou schopností
orientace. Tuto službu ČD můžeme využívat beze změny, ale pozor, jen
tehdy, cestujeme-li pouze vlaky Českých drah.
Pro objednání asistence při cestě s jakýmkoli dopravcem byla zřízena
nová univerzální služba provozovaná společností Cendis. Pro objednání
asistence můžeme opět využít dva způsoby:

• Lze volat na linku 222 266 755, která je v provozu v pondělí
až pátek od 7:30 do 19:00.
• Asistenci lze objednat online na stránce
OneTicket.cz/asistence a komunikovat můžeme případně i mailem na
adrese asistence@oneticket.cz.

Webové stránky pro objednání asistence zatím trpí různými dětskými
nemocemi nejen z hlediska přístupnosti pro zrakově postižené. Pro
toho, kdo nechce zápasit s vyplňováním webových formulářů, tedy zatím
může být jednodušší vyřídit vše telefonicky. Problémy s webovým
rozhraním průběžně s Cendisem řešíme. Pokud byste sami při využívání
webu narazili na potíže, hlaste je mailem na snyrych@sons.cz. Vše bude
předáno k nápravě.
Samotné objednání asistence probíhá následovně:

1. Zavoláte na číslo 222 266 755, kde operátorovi nahlásíte,
odkud, kam a kdy chcete cestovat, že nejste vozíčkář, ale zrakově
postižený a potřebujete doprovod k vlaku a při přestupech. Operátor
vyhledá vhodný spoj a vezme si na vás e-mailovou adresu a telefonní
číslo. Stejné informace lze do systému zadat i přes uvedené webové
stránky.
2. Na mail vám přijde potvrzení, že vaše objednávka asistence
byla přijata. V tu chvíli začne operátor domlouvat asistenci s
příslušným dopravcem nebo více dopravci, pokud cestujete s přestupy.
3. Až bude mít operátor asistenci pro vás zajištěnou ze strany
všech dopravců, zavolá vám, domluví se s vámi, kde na výchozím nádraží
se s vámi průvodce sejde a kde vás budou průvodci vyzvedávat na
přestupních stanicích. (Běžně se předpokládá, že ve výchozí stanici se
sejdete v hlavní hale a na přestupních stanicích u vlaku, kterým
přijedete.) Když si takto vše potvrdíte, měla by být asistence
zajištěna a vy si můžete koupit jízdenky na příslušné spoje.
V podmínkách služby je uvedeno, že pro zaručené vyřízení požadavku je
třeba asistenci objednávat alespoň 48 hodin předem. Pokud budeme
objednávat jen 24 hodin předem, není vyřízení požadavku garantováno.
Elektronický nákup jízdenek
Systém OneTicket bude umět současně s objednáním asistence zakoupit i
jednotnou jízdenku na celou cestu, i když pojedete s více dopravci.
Tato funkce bude bohužel k dispozici až koncem letošního roku. Pokud
tedy potřebujete koupit jízdenku online předem, budete se muset v
tomto přechodném období poprat s weby a aplikacemi jednotlivých
dopravců nebo krajů. Přístupnost je u různých aplikací různá.
Pokud se při elektronickém nakupování jízdenek setkáte s problémy s
přístupností, hlaste potíže opět na mail snyrych@sons.cz. Pokusíme se
s příslušnou organizací domluvit nápravu. V případě aplikací
jednotlivých krajů máme při domluvě i právní argumenty, protože
přístupnost je pro veřejný sektor ze zákona povinná. 

Závěrem je dobré připomenout, že u spojů, které nejsou povinně
místenkové, by měl mít držitel průkazu ZTP/P stále možnost zakoupit
jízdenku přímo ve vlaku od průvodčího a bez přirážky. Toto by mělo
platit nejen u ČD, ale i u všech nových soukromých dopravců.

Všem přeji šťastnou cestu, ať už cestujete kamkoli a s jakýmikoli
dopravci.

Jan Šnyrych
SONS ČR

Attachment: zmeny-v-asistenci-pri-cestach-vlakem.docx
Description: application/vnd.ms-word.document.12