Z KC Vrchlická vám všem pěkný přeji den, Dnešní SUDOKU MENU: 1 - již známe vítěze soutěže, 2 - další způsob záznamu SUDOKU, 3 - jak si pomoci při luštění SUDOKU. Příště si zkusíme vyluštit jedno jednodušší SUDOKU společně a dozvíme se něco z historie SUDOKU. 1 - Nejrychlejším luštitelem se stal Radek Primák. Nejen, že poslal jako první vyluštěné tři SUDOKU, ale již poslal i zbývající dvě. Přestože se SUDOKU Radek začíná, tvrdí, že zas tak těžké nebyla. Aby měli šanci na výhru i ti, co to nestihli tak rychle, vylosujeme ze všech odpovědí ještě jednoho, který obdrží taktéž slevu na nákup v tyflopomůckách. Losovat budeme z odpovědí, které dorazí nejpozději v neděli 12. 4. 2020. 2 - další způsob záznamu SUDOKU. Ozvali se mi hráči SUDOKU, kteří používají starší způsob zápisu. Jedná se o zápis, kde je popsané každé pole. Na místě, kde není žádné vyplněné číslo, je zapsaná nula. Pokud tedy v prvním řádku je na druhém místě dvojka, na čtvrté pozici trojka a na devátém místě osmička byl by zápis prvního řádku takto: 020 300 008 . Pro lepší orientaci je vždy po třech číslech jedna mezera. Po třech řádcích je jeden řádek vynechaný a SUDOKU je pak velmi přehledné a dá se luštit i bez hrací desky. Na ukázku vám zde napíšu zápis SUDOKU, které bylo popisováno v první části školy SUKODU: 000 000 000 008 000 370 060 009 004 200 005 001 307 000 268 814 200 005 005 004 009 003 000 120 000 000 000 Jaký způsob budete používat, nechám na vás. Někteří hráči používají místo nuly písmeno X, aby se dalo SUDOKU lépe luštit i bez hrací desky. Zápis prvních pěti SUDOKU tímto způsobem je v příloze a na konci tohoto e-mailu. 3 - Jak si pomoci při luštění SUDOKU. Tento návod může vypadat kostrbatě a člověku, který ještě nezačal SUDOKU luštit, bych ho raději ani nedoporučoval. Mohl by se v něm spíše zamotat. Tento návod je určen pro ty, co již SUDOKU luští a chtějí si zdokonalit systém luštění. Luštění SUDOKU má mnoho postupů a fíglů. Luštit můžete tak, že nejdříve vyhledáte čtverečky, kde je jasné, jaká čísla máte doplnit (ale to se stane pouze u snazších variant SUDOKU). Pak si můžete vzít číslovky od jedničky do devítky a postupně se je snažit v poli rozmístit. Každá číslovka je totiž v SUDOKU devětkrát. Je jednou v každém sloupci - a těch je devět. Stejné platí o řádku nebo čtverci o devíti čtverečkách (jen se varianty nesčítají, ale prolínají). Někdy hned napoprvé rozmístíte třeba všech devět pětek, jindy se vám nepodaří napoprvé udat ani jednu jedničku. Takže až dojedete k devítce, můžete postup zopakovat, protože jste mezitím doplnili další čísla. Další možností je vpisování. To znamená, že když vám vyjdou dvě možnosti, kam umístit třeba šestku, uděláte si malou šestku do obou čtverečků. A až vám do jednoho ze čtverečků vyjde jiné číslo, do toho druhého hned dopíšete onu šestku, u které už je nyní jasné, kde má to svoje jediné možné umístění. Díky vpisům si jakoby napůl vyluštíte konkrétní pole, čímž si pak zrychlíte následný postup. Nejdůležitější je vždy mít přehled o celém sloupci, řádku a čtverci s devíti čtverečky. Následně o celém pásu čtverců v horizontálním nebo vertikálním pořadí, se kterými se pracuje nejčastěji. Pokud je dokážete vnímat jako celky, tak se na základě tohoto vhledu mnohem snadněji propracujete k cíli. Kde váháte o umístění číslice, tak si předem proberte následky umístění dané číslovky na dané místo. Jakoby si v duchu udělejte několik kroků dopředu. Pokud nenarazíte na překážku, můžete číslo do čtverečku vepsat. Ale pamatujte si, které číslo to bylo. Pokud se totiž později setkají dvě číslovky, kde nemají, bude to pravděpodobně chybou v tomto místě, protože málokdo dokáže v mysli udělat dost tahů dopředu na to, aby předem domyslel všechny nutné tahy ke zdárnému dokončení. Tenhle fakt je na SUDOKU dost odrazující. U křížovek si najdete výraz ve slovníku, případně vám jej poradí písmena, co vyjdou v kolmém směru. U SUDOKU lze buď hádat tam, kde není jednoznačné řešení, nebo se podívat do vyluštěného SUDOKU na místo, o kterém zrovna pochybujete. Začněte proto jednoduchými variantami, postupně si vytvoříte vlastní postupy a triky, které vám budou vyhovovat a luštění usnadňovat. SUDOKU vám pomůže se na chvilku zbavit každodenních starostí, ponořit se do světa čisté logiky a prostě si užít svou chvilku, třeba u kávičky nebo před spaním. Pokud máte jakékoliv dotazy, nebo si dokonce nevíte rady, tak nás určitě kontaktujte ( novotny@sons.cz , nebo tel: 778 403 702) a hned všechno vyřešíme. Pište, pište, volejte. Nebojte se zeptat na cokoliv. Rádi vám pomůžeme. Někteří hráči měli problém se stahování herních plánů ze stránek SONS. Ani to však není překážka. Napište, a hned vám je pošleme e-mailem. Jedno poděkování na závěr paní Aleně Matěchové ze společnosti kuk-a-mat s.r.o., která umožnila používat herní plány ze SUDOKU-K pro pokročilé a ze SUKODU-K střední obtížnost. Na úplný závěr slíbený zápis prvních pěti herních plánů: SUDOKU Č. 1, obtížnost 1 000 503 000 070 000 020 351 000 896 900 050 001 000 609 000 700 030 009 684 000 512 090 000 040 000 104 000 SUDOKU č. 2, obtížnost 1 200 000 007 007 506 100 050 080 060 700 020 008 090 301 040 600 040 005 010 050 020 006 803 500 500 000 001 SUDOKU č. 3, obtížnost 2 000 010 000 100 090 005 080 406 070 300 704 008 006 000 900 008 000 400 004 000 600 063 805 740 070 601 080 SUDOKU č. 4, obtížnost 3 080 000 050 007 000 900 005 976 400 020 000 030 600 481 007 010 000 040 008 754 600 001 000 300 070 000 080 SUDOKU č. 5, obtížnost 4 032 000 790 600 207 005 500 040 002 085 000 410 000 304 000 000 105 000 098 000 520 400 902 008 200 070 009 Karel Novotný KC Vrchlická - Vrchlického 74, Praha 5 SONS ČR, z.s. Krakovská 21 110 00 Praha 1 www.sons.cz tel: 778 403 702 mapa: http://goo.gl/maps/o8Azm FB: https://www.facebook.com/sonscz
Attachment:
SUDOKU zapis 1-5.docx
Description: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document