[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Rekonstrukce hlavního nádraží v Praze a zrakově znevýhodnění
Dobrý den,
V souvislosti s rekonstrukcí železniční stanice Praha hlavní nádraží
jsou postupně realizované úpravy usnadňující samostatné a bezpečné
využívání zrakově znevýhodněnými cestujícími. Rekonstrukce probíhá
postupně, takže nádraží zatím netvoří z hlediska této skupiny
uživatelů jednotný celek. Proto bude na místě na prozatimní
nekomplexnost úprav a na některé zvláštnosti, upozornit.
Následující text pro lepší možnost jeho uchování naleznete i v připojeném
souboru.
Hmatové úpravy pro bílou hůl byly provedeny na nástupištích č. 1 až 4.
Nástupišť č. 5 až 7 se tato úprava netýká, neboť nejsou součástí
rekonstrukce. Hala zatím rekonstruována není, ale umělé vodicí linie v
ní ani při rekonstrukci vytvořeny nebudou.
Jedná se o tyto úpravy:
1) Vodicí linie sdružené s funkcí varovného pásu. Je to speciální
opatření používané pouze na nástupištích železnice. Doposud tomu tak
bylo na stanicích a zastávkách rekonstruovaných v rámci tzv koridorů,
nebo jako dodatečná úprava. Nyní tedy i v Praze. Je to 40cm široký
pruh podélných mělkých drážek, dobře nahmatatelný bílou holí, který je
umístěn 80cm od hrany nástupiště po celé jeho délce. Vizuálně je linie
zvýrazněna 15cm širokým kontrastním žlutým pásem.
2) Varovné pásy šířky 40 cm s výstupky a barvy odlišné od barvy okolní
dlažby ukončují vodicí linie na obou koncích nástupiště. Tyto pásy
známe již dávno z ulic, například na přechodech tvoří rozhraní vozovka
- chodník.
Z bezpečnostních důvodů doporučujeme chodit podél vodicí linie na
straně odlehlé od hrany nástupiště. Nemůžeme tak minout právě popsaný
varovný pás, ale hlavně se nacházíme v dostatečné vzdálenosti od hrany
nástupiště.
Na pražském hlavním nádraží musíme na koncích nástupišť dávat bedlivý
pozor ještě z toho důvodu, že Stavbaři ukončili vodicí linie pouhý asi
1 metr od vysokého "schodu" bez zábradlí! Při nepozorné chůzi hrozí
pád z výšky asi 50 cm. Rovněž musíme upozornit na určitou "vadu na
kráse" - přímo na některých vodicích liniích, nebo v jejich
bezprostřední blízkosti, se nachází masivní ocelové sloupy nesoucí
zastřešení nástupišť. V žádném případě- samozřejmě při správném
zacházení s bílou holí -by sloupy neměly být nebezpečnou překážkou.
3) Signální pásy šířky 80 cm z dlaždic s výstupky a v barvě odlišné od
barvy okolní dlažby známe rovněž z chodníků na ulicích. Na hlavním
nádraží v Praze převážně vedou ke schodům nebo rampám do podchodů. Na
příslušném místě je navíc v délce asi 40 cm přerušena vodicí linie,
takže bychom signální pás neměli minout.
4) Nástupnice (horní vodorovné plochy) prvního a posledního schodu
každého schodišťového ramene schodišť z podchodů na rekonstruovaná
nástupiště, jsou proti okolí barevně kontrastní.
5) Štítky s informačním nápisem v Brailleově písmu jsou přilepeny vždy
na dolním začátku pravého madla zábradlí pevného schodiště z jeho
vnitřní strany (tedy směrem ke stěně a "vzhůru nohama". Štítek sděluje
číslo nástupiště a čísla kolejí přilehlých k nástupišti. Struktura
nápisu je logická: za písmenem "n" je číslo nástupiště, za písmenem
"p" číslo koleje vpravo a za písmenem "l" číslo koleje vlevo ve
směru příchodu z podchodu. Informaci oceníme v okamžiku, kdy uslyšíme
hlášení místního rozhlasu nebo informaci z níže popsaného stojanu
ESOP.
Bohužel již po několika dnech po zpřístupnění rekonstruovaných
nástupišť některé štítky chybí - nenechavci je odloupli; některé jiné
štítky pak Brailleova písma neznalý montér nenalepil správně. Na
nedostatek jsme upozornili.
Systém standardních dálkově aktivovaných akustických orientačních
majáků není dosud kompletní. Majáky jsou uváděny do provozu postupně.
Budou navádět nevidomé cestující krajními podchody - jižním a
severním. Je to orientačně jednodušší vzhledem k předpokládanému
umístění velkého množství obchodů ve střední části haly a vchodu do
prostředního podchodu. Proto doporučujeme zrakově znevýhodněným
prostřední podchod využívat pouze k přestupu - výstupy z něho na
nástupiště jsou majáky vybaveny.
Majáky potřebné k navedení z haly do vstupů podchodů k nástupištím
však budou instalovány až v souvislosti s rekonstrukcí haly.
Na nástupištích a v podchodech půjde o:
1) Mmajáky nad dolními nástupními hranami eskalátorů z podchodů
na nástupiště. po aktivaci povelem č. 2 vysílačky se nejprve ozve
znělka typu "cink" a hlasová fráze sdělující číslo nástupiště a režim
chodu eskalátorů, respektive eskalátoru.
2) Maják nad každým pevným schodištěm na úrovni nástupiště,
aktivovaný povelem č. 1, nás znělkou typu "brlm" upozorní po opuštění
vlaku na polohu schodiště. Následující hlasová fráze sdělí rovněž
číslo nástupiště.
Přestože nástupiště č. 5 až 7 nebyla součástírekonstrukce ,máme
příslib investora, že i tato nástupiště budou postupně majáky osazena
výše popsaným způsobem, aby nádraží alespoň takto tvořilo jeden
orientační celek.
Na každém ze sedmi nástupišť je v jejich podélné ose umístěna čtveřice
elektronických informačních stojanů ESOP určených veřejnosti. Všechny
stojany umožňují přepnutí do režimu "lupa" - zvětšený a negativní
obraz na monitoru pro špatně vidící. Vnitřní dvojice stojanů jsou
doplněny hlasovým výstupem pro nevidomé. Tyto stojany jsou v
bezprostřední blízkosti výstupů z krajních podchodů směrem od středu
ke konci nástupiště. Na povel č. 1 vysílačky se stojan ozve třikrát
opakovanou speciální znělkou.
Postavíme-li se proti ploše stojanu tak, abychom měli budovu nádraží
za zády, najdeme pod monitorem vlevo jedno větší tlačítko a ve stejné
výšce při pravém okraji trojici poněkud menších tlačítek, uspořádaných
do rovnoramenného trojúhelníka tak, že dvě jsou svisle nad sebou a
třetí vpravo od nich. Trojím rychlým stiskem většího tlačítka
aktivujeme hlasový výstup z reproduktoru stojanu. jako první se ozve
číslo nástupiště a sama automaticky naběhne položka "odjezdy z tohoto
nástupiště". Jednotlivé položky volíme opakovaným stiskem malého
dolního nebo horního tlačítka - analogie kurzorových šipek na
počítači. Položku potvrdíme malým tlačítkem vpravo. Ovládání se zdá
být jednoduché a logické, takže zdlouhavý popis snad není nutný.
Zájemce si to jistě zkusí na místě. Proto jen několik poznámek:
- Po aktivaci hlasového výstupu se poněkud změní menu proti
tomu, které mají k dispozici vidící. Jediným důvodem je dosáhnout
lepší orientace v informacích sluchem.
- K dispozici jsou následující položky a v uvedeném pořadí
shora dolů: "odjezdy z tohoto nástupiště"; "aktuální příjezdy ke všem
nástupištím"; "všechny odjezdy z této stanice"; "všechny příjezdy z
této stanice"; "odjezdy ze stanice"; "příjezdy do stanice".
Naznačíme ještě strukturu pravděpodobně nejužívanější položky "odjezdy
z tohoto nástupiště": Nejprve je oznámen odjezd z té části koleje,
kterou máme za zády, potom z té, která je před námi; následuje totéž
pro koleje ze zbývající poloviny nástupiště. Údaje jsou reálné, tedy
dozvíme se i to, že na některé z těchto kolejí vlak není přistaven a
jaké zpoždění proti jízdnímu řádu bude odjezd přistaveného vlaku mít,
včetně faktu, že vlak odjíždí bez zpoždění.
Výzva
Do konce dubna 2009 budou stojany ESOP ve zkušebním provozu. Během
této doby bude Metodické centrum odstraňování bariér SONS shromažďovat
připomínky k funkci hlasového výstupu stojanu. Vyzýváme všechny
zájemce, aby si zařízení vyzkoušeli a případné připomínky směřující ke
zlepšení funkce sdělili na dudr@sons.cz nebo na telefon 221 462 442.
Zprávu podávají: V. Dudr a T. Antala,
Metodické centrum odstraňování bariér SONS
Rekonstrukce hlavního nádra?í v Praze a zrakovì znevýhodnìní
V souvislosti s rekonstrukcí ?eleznièní stanice Praha hlavní nádra?í jsou
postupnì realizované úpravy usnadòující samostatné a bezpeèné vyu?ívání zrakovì
znevýhodnìnými cestujícími. Rekonstrukce probíhá postupnì, tak?e nádra?í zatím
netvoøí z hlediska této skupiny u?ivatelù jednotný celek. Proto bude na místì
na prozatimní nekomplexnost úprav a na nìkteré zvlá?tnosti, upozornit.
Hmatové úpravy pro bílou hùl byly provedeny na nástupi?tích è. 1 a? 4.
Nástupi?? è. 5 a? 7 se tato úprava netýká, nebo? nejsou souèástí rekonstrukce.
Hala zatím rekonstruována není, ale umìlé vodicí linie v ní ani pøi
rekonstrukci vytvoøeny nebudou.
Jedná se o tyto úpravy:
1) Vodicí linie sdru?ené s funkcí varovného pásu. Je to speciální opatøení
pou?ívané pouze na nástupi?tích ?eleznice. Doposud tomu tak bylo na stanicích a
zastávkách rekonstruovaných v rámci tzv koridorù, nebo jako dodateèná úprava.
Nyní tedy i v Praze. Je to 40cm ?iroký pruh podélných mìlkých drá?ek, dobøe
nahmatatelný bílou holí, který je umístìn 80cm od hrany nástupi?tì po celé jeho
délce. Vizuálnì je linie zvýraznìna 15cm ?irokým kontrastním ?lutým pásem.
2) Varovné pásy ?íøky 40 cm s výstupky a barvy odli?né od barvy okolní dla?by
ukonèují vodicí linie na obou koncích nástupi?tì. Tyto pásy známe ji? dávno z
ulic, napøíklad na pøechodech tvoøí rozhraní vozovka ? chodník.
Z bezpeènostních dùvodù doporuèujeme chodit podél vodicí linie na stranì
odlehlé od hrany nástupi?tì. Nemù?eme tak minout právì popsaný varovný pás, ale
hlavnì se nacházíme v dostateèné vzdálenosti od hrany nástupi?tì.
Na pra?ském hlavním nádra?í musíme na koncích nástupi?? dávat bedlivý pozor
je?tì z toho dùvodu, ?e Stavbaøi ukonèili vodicí linie pouhý asi 1 metr od
vysokého ?schodu? bez zábradlí! Pøi nepozorné chùzi hrozí pád z vý?ky asi 50
cm. Rovnì? musíme upozornit na urèitou ?vadu na kráse? ? pøímo na nìkterých
vodicích liniích, nebo v jejich bezprostøední blízkosti, se nachází masivní
ocelové sloupy nesoucí zastøe?ení nástupi??. V ?ádném pøípadì? samozøejmì pøi
správném zacházení s bílou holí ?by sloupy nemìly být nebezpeènou pøeká?kou.
3) Signální pásy ?íøky 80 cm z dla?dic s výstupky a v barvì odli?né od barvy
okolní dla?by známe rovnì? z chodníkù na ulicích. Na hlavním nádra?í v Praze
pøevá?nì vedou ke schodùm nebo rampám do podchodù. Na pøíslu?ném místì je navíc
v délce asi 40 cm pøeru?ena vodicí linie, tak?e bychom signální pás nemìli
minout.
4) Nástupnice (horní vodorovné plochy) prvního a posledního schodu ka?dého
schodi??ového ramene schodi?? z podchodù na rekonstruovaná nástupi?tì, jsou
proti okolí barevnì kontrastní.
5) ?títky s informaèním nápisem v Brailleovì písmu jsou pøilepeny v?dy na
dolním zaèátku pravého madla zábradlí pevného schodi?tì z jeho vnitøní strany
(tedy smìrem ke stìnì a ?vzhùru nohama?. ?títek sdìluje èíslo nástupi?tì a
èísla kolejí pøilehlých k nástupi?ti. Struktura nápisu je logická: za písmenem
?n? je èíslo nástupi?tì, za písmenem ?p? èíslo koleje vpravo a za písmenem ?l?
èíslo koleje vlevo ve smìru pøíchodu z podchodu. Informaci oceníme
v okam?iku, kdy usly?íme hlá?ení místního rozhlasu nebo informaci z ni?e
popsaného stojanu ESOP.
Bohu?el ji? po nìkolika dnech po zpøístupnìní rekonstruovaných nástupi??
nìkteré ?títky chybí ? nenechavci je odloupli; nìkteré jiné ?títky pak
Brailleova písma neznalý montér nenalepil správnì. Na nedostatek jsme
upozornili.
Systém standardních dálkovì aktivovaných akustických orientaèních majákù není
dosud kompletní. Majáky jsou uvádìny do provozu postupnì. Budou navádìt
nevidomé cestující krajními podchody ? ji?ním a severním. Je to orientaènì
jednodu??í vzhledem k pøedpokládanému umístìní velkého mno?ství obchodù ve
støední èásti haly a vchodu do prostøedního podchodu. Proto doporuèujeme
zrakovì znevýhodnìným prostøední podchod vyu?ívat pouze k pøestupu ? výstupy
z nìho na nástupi?tì jsou majáky vybaveny.
Majáky potøebné k navedení z haly do vstupù podchodù k nástupi?tím v?ak budou
instalovány a? v souvislosti s rekonstrukcí haly.
Na nástupi?tích a v podchodech pùjde o:
1) Mmajáky nad dolními nástupními hranami eskalátorù z podchodù na nástupi?tì.
po aktivaci povelem è. 2 vysílaèky se nejprve ozve znìlka typu ?cink? a hlasová
fráze sdìlující èíslo nástupi?tì a re?im chodu eskalátorù, respektive
eskalátoru.
2) Maják nad ka?dým pevným schodi?tìm na úrovni nástupi?tì, aktivovaný povelem
è. 1, nás znìlkou typu ?brlm? upozorní po opu?tìní vlaku na polohu schodi?tì.
Následující hlasová fráze sdìlí rovnì? èíslo nástupi?tì.
Pøesto?e nástupi?tì è. 5 a? 7 nebyla souèástírekonstrukce ,máme pøíslib
investora, ?e i tato nástupi?tì budou postupnì majáky osazena vý?e popsaným
zpùsobem, aby nádra?í alespoò takto tvoøilo jeden orientaèní celek.
Na ka?dém ze sedmi nástupi?? je v jejich podélné ose umístìna ètveøice
elektronických informaèních stojanù ESOP urèených veøejnosti. V?echny stojany
umo?òují pøepnutí do re?imu ?lupa? - zvìt?ený a negativní obraz na monitoru pro
?patnì vidící. Vnitøní dvojice stojanù jsou doplnìny hlasovým výstupem pro
nevidomé. Tyto stojany jsou v bezprostøední blízkosti výstupù z krajních
podchodù smìrem od støedu ke konci nástupi?tì. Na povel è. 1 vysílaèky se
stojan ozve tøikrát opakovanou speciální znìlkou.
Postavíme-li se proti plo?e stojanu tak, abychom mìli budovu nádra?í za zády,
najdeme pod monitorem vlevo jedno vìt?í tlaèítko a ve stejné vý?ce pøi pravém
okraji trojici ponìkud men?ích tlaèítek, uspoøádaných do rovnoramenného
trojúhelníka tak, ?e dvì jsou svisle nad sebou a tøetí vpravo od nich. Trojím
rychlým stiskem vìt?ího tlaèítka aktivujeme hlasový výstup z reproduktoru
stojanu. jako první se ozve èíslo nástupi?tì a sama automaticky nabìhne polo?ka
?odjezdy z tohoto nástupi?tì?. Jednotlivé polo?ky volíme opakovaným stiskem
malého dolního nebo horního tlaèítka ? analogie kurzorových ?ipek na poèítaèi.
Polo?ku potvrdíme malým tlaèítkem vpravo. Ovládání se zdá být jednoduché a
logické, tak?e zdlouhavý popis snad není nutný. Zájemce si to jistì zkusí na
místì. Proto jen nìkolik poznámek:
- Po aktivaci hlasového výstupu se ponìkud zmìní menu proti tomu, které mají
k dispozici vidící. Jediným dùvodem je dosáhnout lep?í orientace v informacích
sluchem.
- K dispozici jsou následující polo?ky a v uvedeném poøadí shora dolù:
?odjezdy z tohoto nástupi?tì?; ?aktuální pøíjezdy ke v?em nástupi?tím?;
?v?echny odjezdy z této stanice?; ?v?echny pøíjezdy z této stanice?; ?odjezdy
ze stanice?; ?pøíjezdy do stanice?.
Naznaèíme je?tì strukturu pravdìpodobnì neju?ívanìj?í polo?ky ?odjezdy z tohoto
nástupi?tì?: Nejprve je oznámen odjezd z té èásti koleje, kterou máme za zády,
potom z té, která je pøed námi; následuje toté? pro koleje ze zbývající
poloviny nástupi?tì. Údaje jsou reálné, tedy dozvíme se i to, ?e na nìkteré
z tìchto kolejí vlak není pøistaven a jaké zpo?dìní proti jízdnímu øádu bude
odjezd pøistaveného vlaku mít, vèetnì faktu, ?e vlak odjí?dí bez zpo?dìní.
Výzva
Do konce dubna 2009 budou stojany ESOP ve zku?ebním provozu. Bìhem této doby
bude Metodické centrum odstraòování bariér SONS shroma?ïovat pøipomínky
k funkci hlasového výstupu stojanu. Vyzýváme v?echny zájemce, aby si zaøizení
vyzkou?eli a pøípadné pøípomínky smìøující ke zlep?ení funkce sdìlili na
dudr@sons.cz nebo na telefon 221 462 442.
Zprávu podávají: V. Dudr a T. Antala, Metodické centrum odstraòování bariér SONS