[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Nová tramvaj v Praze - typ 15T ForCity
Vážení přátelé,
dlouhodobé zkoušky nové tramvaje pro Prahu typu 15T ForCity skončily
a v těchto dnech první tři vozy již vozí cestující v běžném provozu.
Dopravní podnik hl. města Prahy vyšel vstříc Metodickému centru
odstraňování bariér SONS a nad rámec příslušných technických norem,
akceptoval a uložil dodavateli tramvají realizovat, připomínky
zlepšující podmínky samostatného užívání zrakově znevýhodněnými
cestujícími. Předešlo se tak problémům, které doprovázely zavádění do
provozu předchozího typu tramvaje 14T Škoda-Porsche.
K vizuální informaci o čísle linky, trase a koncové stanici na čele
a na boku vozidla bylo použito výrazně kontrastních žlutooranžových
LED diod na černém pozadí. V interiéru vozidla bylo pamatováno na
kontrastní úpravu úchytných tyčí a dalších zadržovacích prvků – jejich
spojovací díly jsou černé proti nerezovým trubkám. Podobný ohled byl
brán na kontrast povrchu sedadel proti stěnám a podlaze a kontrast
nástupních hran proti podlaze. Rovněž bylo pamatováno na dostatečný
kontrast tlačítek na otevírání dveří a tlačítek signalizace.
Pro snadnější užívání tramvaje nevidomými cestujícími bylo převzato
osvědčené hlášení čísla linky a směru jízdy vozidla na povel č. 3
slepecké vysílačky. Reproduktor tohoto hlášení je umístěn nad prvními
nástupními dveřmi pro cestující. Tím je zaručeno, že cestující je
akusticky navigován k těmto dveřím a nevadí, že jsou vzdáleny asi 4m
od přídě vozidla. Bylo tedy možno zvolit úvodní znělku stejnou, jako u
ostatních vozidel MHD v Praze. Speciální znělka zůstává tedy vyhrazena
pouze typu 14T. Hlášení čísla linky a směru jízdy je nezávislé na
ostatních funkcích palubního počítače, a proto se ozývá bezprostředně
po povelu z vysílačky.
Na tramvaj 14T se osvědčilo přímé otevírání prvních dveří pro
cestující povelem č. 4 slepecké vysílačky bez nutnosti zásahu řidiče a
zvukové avízo jejich umístění pípáním písmene „a“ morseovy abecedy
(tečka čárka - tečka čárka - tečka čárka - tečka čárka),
které se ozve, dáme-li vysílačkou povel k otevření.
Proto bylo toto opatření převzato i pro nový typ 15T. Avízo pro řidiče o
úmyslu nevidomého nástoupit zůstalo zachováno. Otevírání dveří na
povel č. 4 je účinné i při použití uvnitř tramvaje, tedy při
vystupování, takže není třeba hledat příslušné tlačítko na dveřích.
Pro vodicího psa je vyhrazeno místo v přední části plošiny u prvních
dveří pro cestující vlevo ve směru jízdy. Místo je označeno
standardním piktogramem.
Není třeba připomínat, že je vhodné, zvláště pro nevidomé, seznámit
se s novou tramvají za asistence vidícího, nebo využít nabídky
Dopravního podniku a zorganizovat skupinovou prohlídku tramvaje v
klidu na vozovně. Předejdeme tak komplikacím, s nimiž se můžeme setkat
při nastupování do tramvaje poprvé „naostro“ za normálního provozu.
Informaci podává Viktor Dudr, SONS
---
S pozdravem,
Zdeněk Bajtl