[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Testování nové akustické signalizace na nám. Míru v Praze
Vážení přátelé,
od října jsou na pražském náměstí Míru nainstalována zařízení švédské firmy
Prisma teknik, která v sobě kombinují funkci tlačítka a "klepátka“. Cílem
této instalace je umožnit nám nové zařízení vyzkoušet v živém provozu, a
vyjádřit se k jeho výhodám i nevýhodám v porovnání se stávajícími klepátky,
díky kterým jsme schopni na semaforu odlišit zelenou od červené. Velmi proto
oceníme jakékoli Vaše postřehy, které k zařízení budete mít, názor si přitom
můžete jít udělat sami, rádi Vás však také po předchozí domluvě doprovodíme,
ať již z metra nebo od budovy SONSu.
A čím podstatným se nové zařízení liší od stávajících klepátek?
Liší se v mnoha věcech, první z nich je již samotné umístění. Zatímco
stávající klepátka jsou namontována na sloupku semaforu vedle světel, tedy
nad naší hlavou, tlačítko Prisma Teknik klepe zhruba ve výši hrudníku, tedy
z výše, kde jsou běžná tlačítka pro chodce či tlačítka pro nevidomé, jen je
oproti nim mnohem větší, jako přerostlá krabice od mléka, na výšku přibližně
30 centimetrů, do šířky i hloubky pak centimetrů 12.
Celá přední strana zařízení funguje jako jedno velké dotykové tlačítko,
jehož stisk je signalizován pípnutím. Zprava najdete hmatový plánek
přecházeného přechodu, a zespodu pak šipku ukazující směr přecházení, která
na zelenou navíc vibruje.
Po akustické stránce lze na zařízení nastavit 10 různých zvuků, na náměstí
Míru přitom můžete slyšet dva z nich, přechod od městského úřadu k tramvajím
klepe, přechod přes tramvajovou trať pípá. Největší výhoda deklarovaná
výrobcem však spočívá v tom, že zařízení přizpůsobuje svou hlasitost
hlučnosti okolního prostředí.
Pojďme si nyní provoz na pražské křižovatce Jugoslávské ulice a náměstí Míru
trochu popsat. Celkem jsou na křižovatce 4 přechody, dva jsou vybavené
stávajícími klepátky, dva novými tlačítky. Půjdeme-li z metra směrem dolů k
I. P. Pavlova , pak po circa 170 metrech od východu metra, resp. 80 metrů
pod označníkem tramvajové zastávky, narazíme na první přechod. Tento přechod
pípá, vede přes tramvajovou trať, a je vybaven novými tlačítky, která je
nutné k získání zelené nejdříve stisknout podobně jako běžné tlačítko pro
chodce. Přejdeme-li tramvajovou trať, navazuje ihned klepající přechod
směrem k městskému úřadu, který je taktéž vybavený novými tlačítky. Dříve
bylo mezi těmito dvěma navazujícími přechody umístěno tlačítko pro nevidomé,
které rozpojovalo rušící signalizaci. V současnosti jsou oba přechody
odlišeny druhem zvuku, jeden pípá, druhý klepe, žádné tlačítko pro nevidomé
nenajdeme. Pokud bychom tramvajovou trať nepřešli, a pokračovali po pravé
straně směrem dolů, dojdeme k přechodu k bance, který je osazen starými
známými klepátky, a stejnými klepátky je osazen i přechod přes Jugoslávskou
ulici, tedy ten mezi úřadem a bankou. Lze považovat jen za výhodu, že na
jediné křižovatce můžeme srovnávat nová tlačítka i stará klepátka.
Pro ty, které zajímá schematické znázornění podoby přechodu uveďme, že
plánek najdou na pravé straně tlačítka, přičemž číst jej je nutné odspoda
nahoru. Schéma začíná šipečkou, nad ní je dlouhá horizontální čára
symbolizující začátek přechodu, a nad tou jsou již podél vertikální čáry
navkládány symboli pro jednotlivé části přechodu, které chodec postupně
překonává, směr provozu je přitom indikován tím, zda je symbol vlevo, či
vpravo. Celé schéma končí opět dlouhou horizontální čarou. Na testovací
křižovatce lze nalézt symbol plného obdélníčku pro jeden pruh vozidel či dvě
horizontální čárky symbolizující jedny koleje tramvajové trati.
Na popis naváži nabídkou termínu hromadné prohlídky:
- čtvrtek 29. listopadu 16:00
-středa 5. prosince po skončení cestovatelské přednášky paní Šimčíkové v
klubovně SONS, tj. po cca 18:00-18:30
- středa 9. ledna odpoledne.
Zájem o kterýkoli z těchto termínů prosím oznamte s dostatečným předstihem
na emailu
urbanek@sons.cz
a na stejnou emailovou adresu se prosím obraťte jak se svými postřehy, pokud
se půjdete na křižovatku podívat sami, tak i v případě, že byste ocenili
doprovod, avšak žádný z výše uvedených termínů Vám nevyhovuje.
Zakončím seznamem otázek, jejichž zodpovězení nás zajímá vůbec nejvíce:
1) jak přesvědčivé je přizpůsobování hlasitosti okolnímu hluku, zejména
hluku vozidel?
2) jak dobře k sobě tlačítko navádí při vyhledávání přechodu a při jeho
přecházení?
3) za nakolik jednoznačné lze považovat vibrace spodní šipky při zelené?
4) nakolik užitečný je schematický plánek na pravé straně tlačítka?
5) celkový dojem, porovnání se stávajícími klepátky, největší přínosy a
slabiny?
Pokud budete mít jakékoli otázky či podněty, neváhejte se na nás prosím
obrátit.
K testu Vás za Centrum odstraňování bariér SONSu srdečně zve
Jan Urbánek
__________
Ing. Jan Urbánek
metodické centrum odstraňování bariér
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR)
Krakovská 21
110 00 Praha 1
tel: 221 462 467
e-mail: urbanek@sons.cz
www.sons.cz