[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Umělé vodicí linie v pražském metru doplněny



Vážení přátelé,
Sdělujeme, že koncem roku 2012 byla ukončena důležitá etapa úprav v
pražském metru, na níž jsme mnoho let netrpělivě čekali. Byly doplněny
umělé vodicí linie na nástupištích stanic, na nichž chyběly vodicí
linie přirozené, jako jsou například masivní sloupy, stěny a pod., bez
nichž je samostatný bezpečný pohyb nevidomých cestujících po takovém
nástupišti nemožný.

Po několikaleté přestávce v dodatečném doplňování vodicích linií,
způsobeném nedostatkem finančních prostředků, došlo v posledních dvou
letech k pozitivnímu posunu. Nadace Konto bariéry zafinancovala vodicí
linie na stanici Nové Butovice, městská část Praha 11 iniciovala
doplnění linií na stanicích Opatov a Roztyly. 16. října minulého roku
byli zástupci SONS přizváni ke slavnostnímu převzetí vodicích linií na
stanici Radlická, jejichž sponzorského financování se ujala
Československá obchodní banka za organizační spolupráce Bussines
Leaders Fora. Ve čtvrtek 20. prosince pak byly schváleny k užívání
vodicí linie, realizované z finančních prostředků Dopravního podniku
hlavního města Prahy, na zbývajících stanicích: Strašnická, Skalka
(doplněny chybějící části), Vltavská, Pražského Povstání, Budějovická
(doplněna linie i podél druhé nástupní hrany), Kačerov a Smíchovské
Nádraží. Při tom byla věnována pozornost i opatřením, zamezujícím
vstupu do prostor s nižžší podchodnou výškou než 2,1 m.

K tomu poznamenávám, že při rekonstrukcích provozovaných stanic jsou
postupně nahrazovány hladké černo-bílé dlaždice, vymezující
bezpečnostní pás, za dlaždice s výstupky, hmatné bílou holí. Na
několika stanicích je povrch bezpečnostního pásu mezi nástupní hranou
a černo-bílou linií zřetelně drsnější proti zbývající dlažbě, což je
opět zjistitelné bílou holí.

Nástupiště stanic budovaných po r. 2001 jsou povinně vybaveny všemi
bezpečnostními a orientačními prvky pro nevidomé dle příslušných
stavebních předpisů, které v tomto roce vstoupily v platnost.

Nakonec malá připomínka historie. V polovině devadesátých let
minulého století z iniciativy tehdejší    České unie nevidomých a
slabozrakých při stavbě tehdy nových stanic pražského metra Hůrka,
Lužiny, Luka, Stodůlky a Zličín, byly šestidrážkové jednostranné umělé
vodicí linie poprvé funkčně  vyzkoušeny na jejich nástupištích.
Ukázalo se, že soustava tří mělkých rovnoběžných drážek, vybroušených
do kvalitní kamenné dlažby po celé délce nástupních hran, dostatečně
bezpečně vede bílou hůl po jinak hladké ploše nástupiště. Dopravní
podnik hlavního města Prahy vycházel tehdy velice vstříc k řešení
problémů samostatnosti a bezpečnosti nevidomých a slabozrakých
cestujících. Ze svých finančních prostředků pak několik dalších let
doplňoval takové vodicí linie na několika stanicích.


Zprávu podává Viktor Dudr, Metodické centrum odstraňování bariér