[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Testování hlasové telefonní aplikace pro vyhledávání spojení v pražské MHD



Dobrý den,

jmenuji se Filip Jurčíček a pracuji jako odborný asistent na Ústavu
formální a aplikované lingvistiky, Matematicko fyzikální fakulty, Karlovy
univerzity.

Obracím se na vás s žádostí o pomoc při testování hlasové telefonní
aplikace poskytující informace o městské hromadné dopravě v Praze, kdy se
komunikuje pomocí přirozeného jazyka. Aplikace je postavena na dialogovém
systému vyvíjeném v mé vědecké skupině, kde tento výzkum je sponzorovaný
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, ČR. Dále řešení této
aplikace je konzultováno se Sjednocenou organizací nevidomých
a slabozrakých ČR.

Aplikace je dostupná na telefonním čísle 800 899 998. Volání na toto číslo
je z mobilních telefonů zdarma. Po vytočení telefonního čísla stačí říct,
odkud a kam si přejete jet, a aplikace vám najde nejbližší spojení.
V případě potřeby můžete ale specifikovat čas odjezdu
podle svého přání.

Voláním na uvedené číslo a testováním této aplikace nám umožníte odhalit
její slabé stránky, a v důsledku ji pomůžete vylepšit tak, aby ji bylo
možné zpřístupnit široké veřejnosti. V plánu je, že se tato aplikace
rozšíří o poskytovaní informaci o veřejné dopravě v celé ČR. Vývoj
hlasových aplikací je dlouhodobá aktivita, proto omluvte nedokonalost této
aplikace a její příležitostnou nefunkčnost. Aby jsme mohli vytvořit
kvalitní službu potřebujeme o testovat aplikaci na tisících hovorů. Proto
i když možná nenajdete aplikaci jako užitečnou a funkční na první pokus,
zkuste přesto zavolat vícekrát. Pokud ji uznáte jako užitečnou, tak ji
můžete využívat bez omezení.

Je také důležité zmínit, že se můžete dostat do situace, kdy systém
spojení mezi vámi zadanými stanicemi vůbec nenajde a to, i když jsou přes
oficiální jízdní řády dopravního podniku či portálu IDOS k nalezení.
Je to z důvodu, že aplikace používá pro vyhledávání spojení zatím jen
Google.

V rámci této telefonní aplikace můžete také:

- požádat o nápovědu
- požádat o "restart" dialogu a začít konverzaci znovu jako byste zrovna
  vytočili číslo
- ukončit hovor - například tím, že řeknete "Na shledanou"
- požádat o zopakování poslední věty
- potvrdit nebo odmítnout dotazy systému
- zeptat se na výchozí nebo cílovou stanici, nebo ji potvrdit, například:
  Jede to na zastávku Smíchovské nádraží? nebo: Kam to jede?
- zeptat se na počet přestupů doporučeného spojení, například: Kolik to má
  přestupů?
- požádat o alternativní spojení
- požádat o zopakování předchozího spojení, prvního spojení, druhého
  spojení, a podobně.

Aplikace funguje nejlépe pokud se s ní komunikuje pomocí přirozeného jazyka
a v celých větách. Pokud možno se vyhýbejte krátkým frázím a heslovitému
vyjadřování. Buďte trpěliví a nespěchejte v konverzaci, pokud možno nechte
systém domluvit. Aplikaci ale můžete přerušit, tzv. skočit ji do řeči.

Příklad dialogu:

Systém: Dobrý den, dovolali jste se na informace o veřejné dopravě v Praze.
Hovor je nahráván. Více informací o této službě je na internetu. Jak Vám
mohu pomoci.
Uživatel: Chtěl bych jet ze zastávky Karlovo náměstí.
Systém: Dobře ze zastávky Karlovo náměstí. Kam chcete jet?
Uživatel: Chtěl bych jet do zastávky Smíchovské nádraží.
Systém: Do zastávky Smíchovské nádraží. Našla jsem následující spojení.
Možnost první. Jeďte tramvají číslo 14 v 02:12 ze zastávky Karlovo náměstí
směrem Sídliště Barrandov. Vystupte na zastávce Smíchovské nádraží.
Uživatel: Do jaké zastávky to jede?
Systém: Do zastávky Smíchovské nádraží. Budete tam v 2:25.
Uživatel: Máte tam nějaké další spojení?
Podmínky využití aplikace:

Pro účely zlepšování této aplikace a k analýze komunikace člověka se
strojem jsou všechny hovory nahrávány. Pořízená data budou přepsána a v
anonymizované podobě mohou být včetně akustických nahrávek zpřístupněna
třetím osobám jak pro věděcké tak i případně komerční účely.
Proces anonymizace odstraní informace umožnující identifikovat volajícího:
jeho telefonní číslo a části hovoru, které by mohly vést k odhalení
volajícího.

Více informací o této aplikaci lze nalézt na
https://sites.google.com/site/filipjurcicek/projects/vystadial/alex-on-the-bus

Děkuji Vám předem za pomoc.

S pozdravem,
Filip Jurčíček