[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Novinka - akustická signalizace na železničních přejezdech



Milí přátelé,
Přecházení železničních kolejí poslepu je záležitost opravdu pohříchu
nebezpečná. Vyzvánění při uzavírání přejezdu zní v obcích jen po
krátkou dobu; jakmile je přejezd uzavřen pro chodce, popřípadě i
vozidla, blikají pouze varovná červená světla zakazující vstup do
prostoru přejezdu a to bez zraku nezjistíme. Závory, které by nám
zamezily přístup do kolejiště zdaleka nejsou na všech přejezdech, nebo
jsou vždy jen na půl šířky vozovky. Přecházení kolejí je navíc
záležitost komplikovaná i orientačně, zvláště, jde-li o trať
vícekolejnou, nebo s nějakou místní zvláštností.

Z iniciativy centra odstraňování bariér SONS a s podporou Vládního
výboru pro zdravotně postižené občany byly doplněny příslušné předpisy
tak, aby se akustická signalizace pro nevidomé na určených přejezdech
stala povinností.
V prvním pololetí roku 2006 byla již taková úprava vyprojektována asi
na třiceti přejezdech a v současné době dochází k prvním realizacím.
Signalizace již funguje například ve Vlašimi v bezprostřední blízkosti
nádraží a také v Nezamyslicích na střední Moravě. Informace o dalších
takto upravených přejezdech bude centrum odstraňování bariér SONS
dávat průběžně k dispozici místním odbočkám SONS, krajským ambulantním
střediskům TyfloServisu a Tyflocentrům. Proto je na místě tuto novinku
podrobně popsat z našeho uživatelského hlediska, aby ji mohli
samostatně se pohybující nevidomí a slabozrací využívat.
Proto si určitě pozorně přečtěte připojený soubor, kde je vše
podrobně a přesně popsáno. Jde o Vaše bezpečí, které se snažíme
tímto zlepšovat. Pozorné přečtení celé přílohy je pro správné pochopení této
novinky nezbytné.

Také zdůrazňujeme, že akustickou signalizací pro nevidomé budou
vybavovány jenom přejezdy, které jsou běžně využívány chodci, tedy
přejezdy přímo v obcích a potom na trasách, kde je předpokládaný
silnější pěší provoz, jako je například trasa k nádraží, většímu
nákupnímu středisku mimo obec nebo k nějaké větší provozovně služeb
apod. V žádném případě nebudou takto vybavovány přejezdy na silnicích
daleko mimo obce nebo někde v polích. Je rovněž zřejmé, že takto budou
vybaveny přejezdy signalizované pro ostatní účastníky provozu světly,
popřípadě vybavené i závorami. Nelze tak vybavit přejezdy, kde světla
pro řízení provozu nejsou a nebudou.
Součástí stavebních úprav na železničních přejezdech by měla být i
opatření hmatová v dlažbě chodníků. Jedná se o vhodné umístění
varovných pásů ze slepecké dlažby na rozhraní mezi chodníkem a
prostorem přejezdu. V orientačně složitých situacích by měly být
použity i signální pásy, které by nevidomého chodce správně
nasměrovaly. Tyto hmatové úpravy budou však realizovány pouze tehdy
bude-li přestavba přejezdu zásadnějšího charakteru. Pokud půjde o
úpravu pouze dopravní signalizace, Hmatové úpravy nebudou realizovány.
Přesto se domníváme, že akustická signalizace na přejezdech je dalším
krokem posílení samostatnosti a bezpečnosti nevidomých a slabozrakých
lidí.

Viktor Dudr, SONS
Novinka ? akustická signalizace na ?eleznièních pøejezdech

Systém úprav prostøedí pro zlep?ení podmínek samostatného a hlavnì bezpeèného 
pohybu nevidomých a slabozrakých lidí na ulici a v dopravì se pomalu v?ívá. 
Hlavnì proto, ?e na nových stavbách a pøestavbách veøejnì pøístupných ploch to 
ukládají pøíslu?né stavební pøedpisy. Dal?ímu jejich roz?iøování napomáhá 
iniciativa oblastních odboèek SONS a obecnì prospì?ných spoleèností zalo?ených 
SONS, které usilují i o dodateèné úpravy tohoto typu. Tyto aktivity, pokud jde 
o jejich financování, jsou podporovány napøíklad Národním rozvojovým programem 
mobility pro v?echny.

Vìcnì se jedná hlavnì o hmatové úpravy dla?eb chodníkù, zastávek vozidel 
mìstské hromadné dopravy  a nástupi?? ?eleznièních a autobusových nádra?í; v 
Praze i nástupi?? metra. Rùzné formy umìlých vodicích linií v podobì signálních 
a varovných pásù, vodicích pásù pøechodu, hmatných pásù napomáhá najít pøechod, 
stanici mìstského autobusu èi tramvaje, vede po nástupi?ti v bezpeèné 
vzdálenosti od nástupní hrany atd. Rovnì? rùzné formy akustické signalizace, 
samostatnost a bezpeènost, zvlá?tì zcela nevidomých, znatelnì podporují. Z 
akustických úprav je nejroz?íøenìj?í signalizace na pøechodech pro chodce, 
které jsou opatøeny svìtelnou dopravní signalizací - semafory. Tato signalizace 
se stala tak samozøejmou, ?e teprve pøi její absenci, tøeba z dùvodu poruchy, 
si uvìdomíme její význam. Jako jeden, bohu?el z velmi mála, pøípadù, kdy se 
øada nevidomých z rùzných míst ÈR ozvala s poukazem, ?e podobnou signalizaci 
postrádají na køí?ení ?eleznièní trati s pì?í trasou a to, pochopitelnì, 
zvlá?tì uvnitø obcí. Pøecházení ?eleznièních kolejí poslepu je zále?itost 
opravdu pohøíchu nebezpeèná. Vyzvánìní pøi uzavírání pøejezdu zní v obcích jen 
po krátkou dobu; jakmile je pøejezd uzavøen pro chodce, popøípadì i vozidla, 
blikají pouze varovná èervená svìtla zakazující vstup do prostoru pøejezdu a to 
bez zraku nezjistíme. Závory, které by nám zamezily pøístup do koleji?tì 
zdaleka nejsou na v?ech pøejezdech, nebo jsou v?dy jen na pùl ?íøky vozovky. 
Pøecházení kolejí je navíc zále?itost komplikovaná i orientaènì, zvlá?tì, 
jde-li o tra? vícekolejnou, nebo s nìjakou místní zvlá?tností.

Z iniciativy centra odstraòování bariér SONS a s podporou Vládního výboru pro 
zdravotnì posti?ené obèany byly doplnìny pøíslu?né pøedpisy tak, aby se 
akustická signalizace pro nevidomé na urèených pøejezdech stala povinností. 
Základ byl dán nám ji? z døívìj?ka známou vyhlá?kou è. 369/2001 Sb. V jejím 
duchu byl upraven jak stavebnì technický øád drah, tak i zákon o provozu na 
pozemních komunikacích a jeho pøíslu?ná provádìcí vyhlá?ka. Podle tìchto 
základních dokumentù pak Správa ?eleznièní dopravní cesty sp. zpracovala 
vnitøní technický pøedpis, který øíká, které novì budované nebo upravované 
pøejezdy musí být akustickou signalizací pro nevidomé opatøeny a jak má tato 
signalizace fungovat. V prvním pololetí roku 2006 byla ji? taková úprava 
vyprojektována asi na tøiceti pøejezdech a v souèasné dobì dochází k prvním 
realizacím. Signalizace ji? funguje napøíklad ve Vla?imi v bezprostøední 
blízkosti nádra?í a také v Nezamyslicích na støední Moravì. Informace o dal?ích 
takto upravených pøejezdech bude centrum odstraòování bariér SONS dávat 
prùbì?nì k dispozici místním odboèkám SONS, krajským ambulantním støediskùm 
TyfloServisu a Tyflocentrùm. Proto je na místì tuto novinku podrobnì popsat 
z na?eho u?ivatelského hlediska, aby ji mohli samostatnì se pohybující nevidomí 
a slabozrací vyu?ívat.

Pøedev?ím zdùrazòujeme, ?e akustickou signalizací pro nevidomé budou vybavovány 
jenom pøejezdy, které jsou bì?nì vyu?ívány chodci, tedy pøejezdy pøímo v obcích 
a potom na trasách, kde je pøedpokládaný silnìj?í pì?í provoz, jako je 
napøíklad trasa k nádra?í, vìt?ímu nákupnímu støedisku mimo obec nebo k nìjaké 
vìt?í provozovnì slu?eb apod. V ?ádném pøípadì nebudou takto vybavovány 
pøejezdy na silnicích daleko mimo obce nebo nìkde v polích. Je rovnì? zøejmé, 
?e takto budou vybaveny pøejezdy signalizované pro ostatní úèastníky provozu 
svìtly, popøípadì vybavené i závorami. Nelze tak vybavit pøejezdy, kde svìtla 
pro øízení provozu nejsou a nebudou. 

Pokud jde o signály ?zelená ? volno? a ?èervená ? stùj?, má akustická 
signalizace na pøejezdech naprosto stejné parametry jako akustická signalizace 
na pøechodech pro chodce v ulicích mìst a obcí. To znamená, ?e zelená má 
frekvenci pøibli?nì osm akustických tepù za sekundu a èervená asi 1,5 tepu za 
sekundu. V místech, kde pøejezd bezprostøednì sousedí se signalizovanou 
køi?ovatkou, musíme bezpeènì sluchem rozli?it, který signál platí pro pøechod a 
který pro pøejezd. To bude jednoduché tam, kde je na pøechodech pou?ito dosud 
nejroz?íøenìj?í zaøízení SZN 1 s charakteristickým tikáním, nebo? na pøejezdech 
je pou?it pøeru?ovaný tón s vý?kou o frekvenci asi 1000 Hz. Problém by v?ak 
nemìl nastat ani tam, kde je na pøechodu pou?ito novì zavádìné zaøízení 
vydávající pøeru?ovaný tón, proto?e jeho frekvence je 500 Hz. Je zøejmé, ?e tón 
na pøejezdech je pøibli?nì o oktávu vy??í.

 Zdroj zvuku akustického signálu je v?dy umístìn na sloupku tak zvaného 
výstra?níku, to je na sloupku na nìm? jsou umístìna støídavì blikající èervená 
svìtla urèená ostatním úèastníkum provozu. Pokud je výstra?níkù více, zdroj 
zvuku akustické signalizace je umístìn v?dy logicky tak, aby byl co nejblí?e 
pì?í komunikaci (chodníku). Bude to tedy nìkdy pouze na jednom z výstra?níkù 
z ka?dé strany pøejezdu, jindy i na více místech v?dy podle místní situace a 
tak aby nedo?lo k nedorozumìní.

V obcích by nepøetr?itá funkce akustické signalizace mohla obtì?ovat okolí 
zbyteèným hlukem, proto se signalizace aktivuje povelem èíslo 5 slepecké 
vysílaèky typu VPN; to je tøetím tlaèítkem shora vlevo na vysílaèce VPN 01 
(krabièka do kapsy), a tøetím tlaèítkem shora na vysílaèce VPN 03 (na bílé 
holi).

Shrneme si tedy, jak se na takovém pøejezdu chovat. Pøedpokládáme pøitom, ?e 
trasu alespoò pøibli?nì známe. Pøecházet samostatnì poslepu pøejezd, který je 
na trase, kterou absolvujeme poprvé, tedy zcela neznámou, je nutno nazvat 
zbyteèným hazardem. Tu?íme-li, ?e se k pøejezdu pøi své chùzi blí?íme, zkou?íme 
jej aktivovat vysílaèkou. Dosah je v tomto pøípadì minimálnì 70 m. Pokud je 
zaøízení v poøádku, a bylo pøed tím v klidu, ozve se nám akustická ?zelená ? 
volno?. Mù?eme tedy pøi zachování co nejvìt?í opatrnosti pøejezd pøejít. Podle 
místních podmínek jsme signál spustili na nastavenou dobu, minimálnì dvì 
minuty. Obvykle je v?ak nastavena doba funkce del?í. Signalizaci mù?eme kdykoli 
povelem z vysílaèky znovu spustit. V pøípadì, ?e se blí?í vlak a pøejezd se ji? 
uzavøel, ozve se v?dy akustická ?èervená ? stùj? bez nutnosti vyvolávat tento 
signál vysílaèkou. Je tedy zøejmé, ?e pokud se na povel vysílaèky akustický 
signál neozve, pøejezd takto není vybaven, nebo je zaøízení poroucháno. V tom 
pøípadì je na na?í stranì odpovìdné rozhodnutí zda koleje pøejdeme bez zrakové 
kontroly samostatnì nebo radìji po?ádáme o pomoc.

Souèástí stavebních úprav na ?eleznièních pøejezdech by mìla být i opatøení 
hmatová v dla?bì chodníkù. Jedná se o vhodné umístìní varovných pásù ze 
slepecké dla?by na rozhraní mezi chodníkem a prostorem pøejezdu. V orientaènì 
slo?itých situacích by mìly být pou?ity i signální pásy, které by nevidomého 
chodce správnì nasmìrovaly. Tyto hmatové úpravy budou v?ak realizovány pouze 
tehdy bude-li pøestavba pøejezdu zásadnìj?ího charakteru. Pokud pùjde o úpravu 
pouze dopravní signalizace, Hmatové úpravy nebudou realizovány. Pøesto se 
domníváme, ?e akustická signalizace na pøejezdech je dal?ím krokem posílení 
samostatnosti a bezpeènosti nevidomých a slabozrakých lidí.

Viktor Dudr, SONS