[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Tvary a vůně perníku
Milí přátelé,
Středočeské muzeum Roztoky u Prahy pořádá
od 10. října 2006 do 28. ledna 2007 výstavu
"Tvary a vůně perníku". Jde o výstavu perníkářských forem, ve které
bude možné seznámit se s více než třiceti exponáty. Některé z nich
představují autentické staré formy, většinu exponátů tvoří repliky
původních forem, zhotovené řezbářem Jiřím Rückerem.
Pro vybrané soboty bude zajištěn doprovodný komentovaný program, při
kterém se bude předvádět postup vyřezávání perníkářské formy a každý
návštěvník si bude moci sám vytvarovat z formy perník a na místě jej
za asistence pracovníků muzea upéct.
Výstava pamatuje na návštěvníky s těžší zrakovou vadou i s nevidomými
svým uspořádáním, možností seznámit se s mnoha exponáty
hmatem i s informacemi ve vhodné podobě pro tuto skupinu zájemců.
V připojené příloze najdete další podrobnosti.
Do Roztok u Prahy se dostanete ze stanice metra Trasy A Dejvická autobusem
číslo 340 nebo 350.
informaci podává: Viktor Dudr
Tvary a vùnì perníku
Pod tímto názvem pøipravilo Støedoèeské muzeum v Roztokách u Prahy
výstavu perníkáøských forem, která potrvá od 10. øíjna 2006 do 28. ledna 2007.
Èást výstavy je uspoøádána jako dotyková, ve které bude mo?né seznámit se
s více ne? tøiceti exponáty. Nìkteré z nich pøedstavují autentické staré formy,
vìt?inu exponátù tvoøí repliky pùvodních forem, zhotovené øezbáøem Jiøím
Rückerem. K výstavì je zaji?tìn o pìti podzimních a zimních sobotách (21.
øíjna, 11. a 25. listopadu, 2. a 16. prosince) doprovodný komentovaný program,
pøi kterém se bude pøedvádìt postup vyøezávání perníkáøské formy a ka?dý
náv?tìvník si bude moci sám vytvarovat z formy perník a na místì jej
za asistence pracovníkù muzea upéct.
Perníky tvarované pøed vlastním peèením v døevìných formách patøily
je?tì v polovinì 19. století k ?ádanému zbo?í na poutích a jarmarcích, kam je
perníkáøi dodávali ve znaèném mno?ství a v rùznorodé námìtové skladbì. Koncem
19. století sice výroba tohoto nároènì tvarovaného peèiva zanikla, nebo? byla
nahrazena masovou výrobou perníkù vykrajovaných v obrysové linii a zdobených
barvotiskovými obrázky nebo polevami, av?ak v muzejních sbírkách zùstaly
zachovány zejména formy jako doklad tohoto dnes ji? zapomenutého sladkého
øemesla.
Peèivo pøipravované z mouky a medu za pou?ití rùzných pøísad se
zhotovovalo ji? od starovìku. První zmínky o existenci perníkového zbo?í na
na?em území pocházejí ze 14. století, rozkvìt perníkáøství jako øemesla je pak
spojován se 16. stoletím. Vdìèným inspiraèním zdrojem bylo umìní nìmeckých
perníkáøù s proslulým centrem výroby v Norimberku. V 1. polovinì 17. století
do?lo v souvislosti s vleklými váleènými událostmi k úpadku perníkáøského
øemesla, o?ivení nastalo a? po odeznìní následkù tøicetileté války.
Perník byl pùvodnì luxusním zbo?ím, urèeným pro vy??í kruhy. Pou?ití
drahých surovin ? zejména dová?eného koøení ? z nìj èinily pochoutku dostupnou
pouze majetným vrstvám. Tomu také odpovídají motivy na nejstar?ích dochovaných
formách u nás, které pocházejí ze 17. století. Nejèastìji se objevují motivy
?lechticù na koni, kavalírù a dam v dobovém obleèení, lovecké a galantní
výjevy. Perník byl poøizován zpravidla jako dárek nebo upomínka významné
rodinné èi spoleèenské události a nepochybnì plnil i roli reprezentativní.
Na sklonku 18. století se postupnì perníkáøské výrobky roz?íøily i do
lidového prostøedí, staly se cenovì dostupnìj?ími a námìtová skladba se
pøizpùsobila lidovému vkusu. Formy pro perníkáøe sice i nadále zhotovovali
specializovaní øemeslníci ? øezbáøi, ale øezba se na rozdíl od pøedchozího
období ponìkud zjednodu?ila a stala se rustikálnìj?í. Do perníkáøské motiviky
pronikaly v hojnìj?í míøe symboly prosperity, plodnosti, lásky, vìrného
milování a postavy v lidových krojích. Velmi oblíbeným námìtem se stal husar na
koni v nespoèetných variantách, který byl jednak pøipomenutím obávaného
odvedení na vojnu, je? ve své dobì znamenalo odlouèení i na nìkolik let, jednak
slou?il spolu s figurkami koníkù, psù, pistolí, ?avlí a dal?ích ryze mu?ských
atributù jako hraèka pro chlapce. Pro dìvèátka byly naopak urèeny dámy, selky,
kolébky, miminka a ko?íèky. Zvlá?tní skupinu perníkáøských výrobkù urèených pro
dìti tvoøily tzv. drùbeøky. Byly to men?í hraèky, které po slepení jednotlivých
upeèených èástí získaly trojrozmìrnou podobu. Nejèastìji se prodávaly plastické
domeèky, kolébky, vozíèky, pantoflíèky a ko?íèky zhotovené sice peèením, ale
urèené výhradnì ke hraní, nikoliv ke konzumaci.
Ve výètu námìtù by nemìly chybìt také ?ertovné, ?kádlivé, zjevnì
erotické ba dokonce posmì?né motivy. Tak ?a?ek (tajtrlík) pøedstavoval
nevázanost a nezdr?enlivost, právì tak jako mu? sedící na kozlu. ?a?ek ve
vìneèku, jinak symbolu èistoty a panenství, znamenal jeho poru?ení. Obdobný
náboj mìl motiv ?a?ka s miminkem v náruèí, který zøetelnì naznaèoval následky
neposvìceného svazku. Vzhledem k relativnì vysokému poètu dochovaných forem
s tìmito motivy je patrné, ?e na?i pøedkové se pomocí perníku v?elijak
èastovali nebo si pøedávali dosti zemitá sdìlení.
Naopak u pøíle?itosti církevních svátkù èi význaèných poutí se na trzích
objevovaly perníky s nábo?enskými námìty, jako vyobrazení milostných poutních
soch a obrazù (napø. Panna Marie Svatohorská, Staroboleslavská a dal?í),
Ukøi?ování, Beránek Bo?í, Betlém, sv. Mikulá?, sv. Jan Nepomucký apod.
V první polovinì 19. století se do perníkáøského tvarosloví dostávala i
dobová témata ?íøená pou?ovými a kramáøskými tisky, rùzné ?ánrové motivy a
senzaèní novinky (napø. motiv vlaku pøi zavádìní dráhy kolem poloviny 19.
století).
Tento historický exkurs se nejlépe ozøejmí osobní náv?tìvou, pøípadnì
pøi vlastnoruèním vyzkou?ení tvarování tìsta z formy. Nezbývá ne? v?echny
srdeènì pozvat na voòavou výstavu do Støedoèeského muzea v Roztokách u Prahy.
PhDr. Ivana Kubeèková, etnografka a autorka výstavy
kontakt: tel. 233 029 025, e-mail kubeckova@muzeum-roztoky.cz