Re: [VeVe] Dotaz

Vážení účastníci konference VEVE, včera mi zaslal dotaz pan Radek Pošíval; i když jej nezadal přes konferenci VEVE, mám zato, že může být zajímavý pro větší skupinu lidí. Níže cituji dotaz v plném rozsahu a ještě níže naleznete moji odpověď:

Pan Pošíval píše: „Dobrý den,

před více než rokem jste rozesílal mail s dotazem, zdali by byl zájem o řešení problematiky cizojazičných částí pořadu Události na České televizi, které jsou pouze otitulkované. Nedávno jsem se někde dočetl, že byla ohledně toho podána nějaká stížnost, tak by mě zajímalo, jestli o tom víte něco bližšího, případně jestli se to nějak pohnulo.

Považuji za důležité vás upozornit na tento článek:

http://zpravy.idnes.cz/rada-doporucila-detske-porady-bez-dabingu-f1w-/domaci.aspx?c=A140618_160932_domaci_jj

Připadá mi, že nás vůbec neberou vážně, přesněji řečeno z nás mají legraci. Co si o tom myslíte? Budete nějak reagovat na skutečnost, že Česká televize na místo, aby se nám snažila nějak vyjít vstříc například přidáním zvukového popisu, tak ještě rozšíří počet pořadů pouze s titulky?

S pozdravem

Radek Pošíval“

Zde je moje odpověď: naše anketa v loňském roce vyzněla jednoznačně ve prospěch překládání mluvených cizojazyčných zpravodajských vstupů do mluvené češtiny. Na základě výsledků ankety jsme si stanovili cíl: nejde nám o to, abychom se za každou cenu ve sdělovacích prostředcích zviditelnili jako nátlaková skupina, pokud to nebude nezbytně nutné; jde nám o to, aby televize upustila od nepřekládání mluvených cizojazyčných zpravodajských vstupů do mluvené češtiny. Proto jsme se nejdříve obrátili se zdvořilým rozkladem na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a zde se nám dostalo stoprocentní podpory vyjádřené i článkem v tisku z pera předsedkyně Rady. Tato Rada však nemůže České televizi cokoli přikazovat, a proto postoupila náš požadavek Radě České televize, která České televizi přikazovat může. Rada české televize náš požadavek projednala a jednoznačně zamítla. Stalo se to, čeho jsme se nejvíc obávali: Rada se vymlouvá na zákonnou povinnost poskytovat zvukový popis pro nevidomé a mezi řádky nám říká: „buďte vděční za popisování seriálů a zpráv a přestaňte nás obtěžovat dalšími požadavky; dost na tom, že pro vás musíme dělat něco, co považujeme za zbytečné.“. víceméně takto nekompromisně formulovaný výrok vydala RČT za předsednictví Milana Uhdeho a ve složení, které již za pár dní neplatilo. Chtějíce se vyhnout konfrontaci, pokud to bude jen trochu možné, obrátíme se v nejbližších týdnech na novou Radu ČT se stejným požadavkem. Pokud ani pak neuspějeme, budeme muset vycenit zuby a očekávám, že nás zrakově postižená veřejnost nenechá ve štychu.

Děkuji panu Pošívalovi za dotaz a zůstávám v úctě R. V.