Reakce pana Žaži na mail od pana Dudra ohledně Tyflosonaru

Vážení přátelé,

dovolte mi, abych reagoval na varovný článek pana Mgr. Dudra
ohledně Tyflosonaru.
S některými dílčími výňatky článku nejsem v rozporu, ale článek
jako celek působí tak, že Tyflosonar pouze útočí na Vaše peněženky
a nenabízí vůbec žádnou kvalitu, i když věřím, že to snad nebyl
programový cíl autora.
Proto bych rád alespoň ze svého pohledu a po pravdě uvedl některé
věci na správnou míru.

Nejprve několik vět k mým ostatním výrobkům:

U výrobků, jejichž sériovost nepřevyšuje několik desítek,
max. stovek kusů a jejichž cena je taková, aby bylo lze je zakoupit
i z invalidního důchodu, nelze předpokládat design třídy "high end",
protože např.cena lisovací formy se zaplatí až při několikatisícové
sérii. Jistě Vám každý výrobce čehokoliv potvrdí, že v dnešní době
není až tak velký problém vyrobit téměř superdokonalé zařízení,
ale problémem se pak stane jeho výstupní cena. Pro vaše posouzení
jsou fotografie všech mých výrobků na http://www.volny.cz/vladimir.zaza.

Přes časovou náročnost výroby pomůcek se snažím získávat na své
výrobky zpětné ohlasy (i ty negativní). Nedostává se mi jich
však tolik, kolik by jich bylo zapotřebí k případným zásadním
změnám ve výrobě. Nicméně každou připomínkou se zabývám. Ti, kteří
jsou spokojeni, obvykle nemají potřebu někam psát a některé požadavky
od jednotlivých uživatelů na dílčí funkce (nikoliv celkovou funkčnost)
jsou protichůdné, takže stanovit konkrétní závěr je mnohdy velmi obtížné.
Ale přesto, kdyby ty pozitivní neexistovaly, asi bych v této práci
nepokračoval, neboť ty jsou tím hlavním motorem, co mě žene vpřed.
Já nejsem na výrobě pomůcek ekonomicky závislý (mám jiné normálně
placené hlavní zaměstnání) a elektronické pomůcky vyvíjím a vyrábím
na mezi ekonomické rentability více méně jako zálibu . Takže profit
u mě jistě není na prvním místě, jak by z výše uvedeného článku mohlo
vyplývat.

A nyní k Tyflosonaru:

Tyflosonar si nikdy nekladl za cíl bílou hůl nahradit, ale jeho
úkolem je ji "prodloužit" tak, aby uživatel měl před překážkou více
času na reakci. Proto je Tyflosonar konstruován tak, aby nebyl
ovlivňován zacloněním pažemi nebo slepeckou holí (uvedeno na www
i v návodu  k obsluze).
O tom, že Tyflosonar byl vyroben pro nevidomé, snad nikdo nebude
pochybovat. Za to, že vůbec vznikl, i přes řekněme nedoporučení
pana Mgr. Dudra, vděčí Tyflosonar dvěma nevidomým pánům, kteří mě
i ve chvílích, kdy jsem byl na pochybách, zda v jeho vývoji
pokračovat, ujišťovali, že jeho opodstatnění je větší, než jen jako
školní pomůcka. Pravidelně mi sdělovali své pro mě neocenitelné
připomínky. Takže mými oponenty byli dva nevidomí lidé. První
cca třicetiletý nevidomý od mala, druhý šedesátiletý, který zcela
přišel o zrak před dvěma roky. Nelze cokoliv vyvíjet s dvaceti oponenty.
Žádné statistiky jsem si ovšem nevedl, protože ty Vás na překážku
na trase neupozorní, ale Tyflosonar ano. Skutečnost, že Tyflosonar
bezproblémově a každodenně používá zcela nevidomý šedesátiletý
člověk, vypovídá o tom, že přístroj nepotřebuje zvláštní specializovaný
zácvik, jen bych to nazval sžitím. To ale nechávám na posouzení
každého z Vás.
Použití zvukových signálů v Tyflosonaru je zvoleno tak, aby co
nejméně narušovaly pozornost člověka, jehož ostatní smysly musí
nahradit zrak. Signály jsou krátké a jejich hlasitost lze nastavit.
Další předností přístroje je to, že upozorňuje i na překážky od pasu výše.

Závěrem bych ještě chtěl říci, že svými rozeslanými maily na
několik vybraných adres Tyflocenter jsem se nechtěl nikterak
podbízet, ale pouze upozornit na existenci nového výrobku.
Pokud máte o Tyflosonar zájem nebo pochybnosti, vyzkoušejte si
jej v prodejně Tyflopomůcek v Olomouci a sami zvažte, zda je pro
Vás vhodný. Stane-li se Vaším užitečným pomocníkem tak jako
panu Charvátovi z Brna, bude to pro mě po téměř dvouletém úsilí
tou největší odměnou.

Ing. Vladimír Žaža
výrobce Tyflosonaru

V Brně dne 10. 9. 2003