Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí do provozu nový typ tramvaje - nízkopodlažní 14 T Škoda-Porsche. Její samostatné užívání nevidomými a slabozrakými cestujícími se poněkud liší od předchozích typů a proto o tom podáváme následující informaci. Tramvaj typu Škoda - Porsche 14 T je z části nízkopodlažní a tříčlánková. Pro nevidomé a těžce zrakově postižené je vybavena zdánlivě standardním akustickým orientačním a informačním systémem používaným v Praze na tramvajích a autobusech již od roku 1996 (a postupně i v mnoha dalších městech naší republiky). Tento systém na povel číslo tři slepecké vysílačky typu VPN reproduktorem vně vozidla sdělí po úvodním trylku číslo linky a směr jízdy (konečnou). Povelem číslo čtyři může nevidomí cestující dát řidiči avízo, že hodlá nastoupit. Řidič v tom případě zkontroluje, zda jsou dveře pro cestující otevřeny a není-li tomu tak, otevře je. V čem je to u nové pražské tramvaje jinak? Vidící cestující si v tomto typu tramvaje otevírají dveře při nástupu i při výstupu tlačítkem. Úzké dveře umístěné bezprostředně za přídí vozidla jsou určeny pouze řidiči, nikoli cestujícím. První dveře určené cestujícím jsou od přídě vozidla vzdáleny více než sedm metrů. Reproduktor s trylkem a zmíněnou hlasovou frází pro nevidomé je však umístěn, stejně jako u všech starších typů tramvají, úplně vpředu. Výsledek je zřejmý - nevidomý cestující by se mohl snažit nastoupit do tramvaje předními dveřmi, tak jako byl dosud zvyklý a jak ho k tomu vlastně nabádá i umístění vnějšího reproduktoru. Proto jsou na tramvaji uskutečněny následující úpravy: - Trylek uvádějící hlasovou informaci o lince a směru jízdy je zřetelně odlišný od trylku užívaného v Praze u všech ostatních tramvají a autobusů. Tak sluchem okamžitě zjistíme, že do stanice přijíždí tento typ tramvaje a není třeba tuto skutečnost sdělovat zbytečně dlouhou hlasovou frází. Zvukovou ukázku ve formátu MP3 naleznete v připojených souborech k tomuto mailu. Názvy jasně vypovídají, o jakou ukázku se jedná. - Povelem č. 4 slepecké vysílačky typu VPN (na krabičce se šesti tlačítky tlačítko č. 4, na vysílačce v bílé holi tlačítko prostřední) vyšleme stejný příkaz k otevření dveří, jako vidící cestující tlačítkem na tramvaji. Současně se ozve charakteristický přerušovaný tón "krátká - dlouhá" (v Morseově abecedě znak pro písmeno "a"), který nás ke dveřím akusticky navádí. Jako avizo pro všechny cestující se bezprostředně před zavřením dveří tento zvuk změní na rychlé pravidelné pípání, které zmlkne po zavření dveří. Ukázka opět v připojeném souboru. Hlášení aktuální a příští stanice uvnitř tramvaje zůstává zachováno. Počet tramvají typu 14T Škoda-Porsche zařazených do provozu je v současné době asi 10 a konečný stav se předpokládá až 60. Některé starší typy pražských tramvají jsou postupně modernizovány. Tyto úpravy však neovlivňují jejich užívání nevidomými, proto je nepopisujeme. Informaci podává: V. Dudr, SONS ČR
Attachment:
14T.mp3
Description: audio/mp3
Attachment:
14T-dvere.mp3
Description: audio/mp3
Attachment:
stara_tramvaj.mp3
Description: audio/mp3