[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Nová pražská tramvaj 14 T a nevidomí



Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí do provozu nový typ
tramvaje - nízkopodlažní 14 T Škoda-Porsche. Její samostatné užívání
nevidomými a slabozrakými cestujícími se poněkud liší od předchozích
typů a proto o tom podáváme následující informaci.

Tramvaj typu Škoda - Porsche 14 T je z části nízkopodlažní a
tříčlánková. Pro nevidomé a těžce zrakově postižené je vybavena
zdánlivě standardním akustickým orientačním a informačním systémem
používaným v Praze na tramvajích a autobusech již od roku 1996 (a
postupně i v mnoha dalších městech naší republiky). Tento systém na
povel číslo tři slepecké vysílačky typu VPN reproduktorem vně vozidla
sdělí po úvodním trylku číslo linky a směr jízdy (konečnou). Povelem
číslo čtyři může nevidomí cestující dát řidiči avízo, že hodlá
nastoupit. Řidič v tom případě zkontroluje, zda jsou dveře pro
cestující otevřeny a není-li tomu tak, otevře je.

V čem je to u nové pražské tramvaje jinak? Vidící cestující si v tomto
typu tramvaje otevírají dveře při nástupu i při výstupu tlačítkem.
Úzké dveře umístěné bezprostředně za přídí vozidla jsou určeny pouze
řidiči, nikoli cestujícím. První dveře určené cestujícím jsou od přídě
vozidla vzdáleny více než sedm metrů. Reproduktor s trylkem a zmíněnou
hlasovou frází pro nevidomé je však umístěn, stejně jako u všech
starších typů tramvají, úplně vpředu. Výsledek je zřejmý - nevidomý
cestující by se mohl snažit nastoupit do tramvaje předními dveřmi, tak
jako byl dosud zvyklý a jak ho k tomu vlastně nabádá i umístění
vnějšího reproduktoru. Proto jsou na tramvaji uskutečněny následující
úpravy:

-       Trylek uvádějící hlasovou informaci o lince a směru jízdy je
zřetelně odlišný od trylku užívaného v Praze u všech ostatních
tramvají a autobusů. Tak sluchem okamžitě zjistíme, že do stanice
přijíždí tento typ tramvaje a není třeba tuto skutečnost sdělovat
zbytečně dlouhou hlasovou frází.
Zvukovou ukázku ve formátu MP3 naleznete v připojených souborech k tomuto mailu.
Názvy jasně vypovídají, o jakou ukázku se jedná.
-       Povelem č. 4 slepecké vysílačky typu VPN (na krabičce se šesti
tlačítky tlačítko č. 4, na vysílačce v bílé holi tlačítko prostřední)
vyšleme stejný příkaz k otevření dveří, jako vidící cestující
tlačítkem na tramvaji. Současně se ozve charakteristický přerušovaný
tón "krátká - dlouhá" (v Morseově abecedě znak pro písmeno "a"), který
nás ke dveřím akusticky navádí. Jako avizo pro všechny cestující se
bezprostředně před zavřením dveří tento zvuk změní na rychlé
pravidelné pípání, které zmlkne po zavření dveří.
Ukázka opět v připojeném souboru.

Hlášení aktuální a příští stanice uvnitř tramvaje zůstává zachováno.

Počet tramvají typu 14T Škoda-Porsche zařazených do provozu je v
současné době asi 10 a konečný stav se předpokládá až 60.

Některé starší typy pražských tramvají jsou postupně modernizovány.
Tyto úpravy však neovlivňují jejich užívání nevidomými, proto je
nepopisujeme.

Informaci podává: V. Dudr, SONS ČR

Attachment: 14T.mp3
Description: audio/mp3

Attachment: 14T-dvere.mp3
Description: audio/mp3

Attachment: stara_tramvaj.mp3
Description: audio/mp3