Re: [VeVe] DOTAZ: A jak to dopadlo s audiokomentářem?

Vážení účastníci konference VEVE, pan Josef Louda se ptá, kdo v SONS testuje audiokomentář televizních pořadů a jak to dopadlo. Na dotaz pana Loudy samozřejmě odpovím, jakmile dostanu podklady od našeho technického útvaru, který problematiku bedlivě sleduje. Mezitím doporučuji, abyste si přečetli zprávu ing. Karla Hrubeše, který si přinejmenším jedan audiopopsaný pořad poslechl (viz níže). Zdraví R. Volejník

From: Karel Hrubes, Ing.
To: 'Informujeme se - pomáháme si - radíme si'
Sent: Monday, December 17, 2012 9:18 AM
Subject: Re: [Inpora]Česká televize testuje zvukový popis pořadů pro nevidomé - Média/IT - ČT24 - Česká televize

Zdravím.

Včera nevím, nesledoval jsem, měl jsem jinou činnost. Ale páteční díl seriálu Vyprávěj jsem sledoval, s audiopopisem jsem byl spokojen. Jenom než jsem přišel na to, jak jej spustit, fakt to nikde nepsali. Zkoušel jsem postupně všechny zvukové kanály jak na běžném vysílání, tak i na HD vysílání, oboje na satelitním vysílání Skylink. Ač psali, že to půjde i satelitem, tak tam to tedy opravdu nebylo. Nakonec jsem pustil ČT1 na pozemním digitálním vysílání, a to na mém monitoru, který sám o sobě má možnost příjmu digitálního pozemního signálu. Zde přepínání audiokanálů také nepomohlo, ale na dálkovém ovladači k monitoru je kouzelné tlačítko, které se nazývá "audiopopis", po jeho použití jsem se přepínal mezi běžnou audiostopou a stopou s audiopopisem.

Čekal jsem, že v případě satelitního vysílání to půjde na druhé či třetí zvukové stopě, na kterou lze na satelitním přijímači jednoduše přepnout, tam ovšem bylo ticho, nevím, proč to nevyužili.

A nevím, kolik televizních přijímačů má na ovladači či vůbec možnost přepnutí na příslušnou stopu s audiopopisem podobným tlačítkem, jako mám já na mém monitoru.

Skutečně by mi přišlo i právě proto, že se komentářem budou popisovat zřejmě jenom česká díla, nejvhodnější řešení takové, aby se použila druhá nebo třetí zvuková stopa, která bývá v tomto případě neobsazená. Tuto možnost přepnutí snad mají všechny současné či nedávné přijímače. A hlavně šel by z toho v pohodě udělat záznam.

Tolik moje zkušenost s vysíláním, jestli je zde někdo, kdo komunikuje s ČT o tomto, budu rád, když mé připomínky přetlumočí.

Fajn den přeje Karel H.